ایدئولوژی و گفتمان: درآمدی چند رشته ای

ایدئولوژی و گفتمان: درآمدی چند رشته ای



ناشر : سیاهرود
تاریخ انتشار : آذر ۱۳۹۴
شابک : 9786007617250
تاریخ اولین نوبت انتشار : ۱۳۹۴
تعداد صفحات : ۱۷۲
مرحله تولید : چاپ شده

چارچوب نظری کتاب حاضر, چند رشته ای است. ایدئولوژی و گفتمان مفاهیمی نیستند که بتوان تنها در یک حوزه به طور مناسب به مطالعه آنها پرداخت؛ این دو باید در همه رشته های علوم انسانی و اجتماعی تحلیل شوند. اما ما این رشته های بالقوه بسیار زیاد را به سه شاخه اصلی تقلیل خواهیم داد؛ مطالعه گفتمان, شناخت و جامعه.

بنابر این کاربرد زبان, متن, گفتار, تعامل زبانی و ارتباط تحت عنوان گسترده «گفتمان» مطالعه خواهند شد. ابعاد ذهنی ایدئولوژی ها, نظیر ماهیت شان همچون ایده ها یا باورها, روابط شان با عقاید و دانش, و وضعیت شان به عنوان بازنمایی های مشترک اجتماعی, همه ذیل عنوان «شناخت» جای می گیرند. و ابعاد اجتماعی, سیاسی, فرهنگی و تاریخی ایدئولوژی ها, ماهیت گروهی آن ها و به ویژه نقش شان در باز تولیدیا مقاومت در برابر سلطه ذیل عنوان گسترده جامعه بررسی خواهند شد.

توجه داشته باشیدکه این تمایزات مفهومی تنها در تحلیل و در عمل است. البته هم پوشی هم بین آن ها دیده می شود؛ مثلا گفتمان بخشی از جامعه است و بنابر این ایده های مشترک اجتماعی اعضای گروه قلمداد می شود. ما به این تمایز قائل ایم چون که مفاهیم, نظریه ها و روش های تحلیل این سه حوزه تحقیقاتی تا حدودی متمایز هستند.

ارسال با ایمیل: