نویسندگان | ملیحه صابری نجف آبادی |
---|---|
نشریه | فصلنامه علمی ترویج علم |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۴ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
امروزه بهرهگیری از رسانههای جدید در محیطهای یادگیری اشتیاقبرانگیز و محتوای آموزشی فراتر از ساختارهای موجود برای عرضه مفاهیم فرهنگی ضروری به نظر میرسد. مخاطب امروز پیامهای مسقیم و شعارگونه را بر خود نمیتابد و خود مشتاق اکتشاف و بازآفرینی است. موضوعهای دینی و فرهنگی را میتوان از طریق بازی با ابزار و دستگاههای تعاملی در محیطی متنوع، چندرسانهای و شوقانگیز برای تمام مخاطبان به خصوص نسل کودک و نوجوان نمایش داد. مخاطب میتواند در محیطی که این دستگاهها در آن با فضاسازی زیبا و هیجانآور تعبیه شده وارد شود، آزادانه به آنها دست بزند و بدون کمک دیگران آنها را به کار اندازد و نتیجه تعامل خود را مشاهده کند. همچنین میتواند در این محیط با انواع پوشاک و اغذیهای مواجه شود که مطابق با ذوق و سلیقه ایرانی و مذهبی انتخاب شدهاند و آنها را مورد آزمایش و تجربه شخصی خود قرار دهد. شاید از این رهگذر بتوان آنان را به آفرینش تصویر درست و عینی از فرهنگ ایرانی اسلامی سوق داد. اعتقاد بر پویایی و تازه بودن این فرهنگ برای همه اعصار، ما را به روبهرو شدن با تنوع، پیچیدگی و تقاضای متغییر در یادگیری فرا میخواند. در این مقاله ضمن بررسی آموزش فعال و اکتشافی به معرفی مصور برخی از دستگاههای تعاملی برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خو اهیم پرداخت