نویسندگان | ملیحه صابری نجف آبادی |
---|---|
نشریه | پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی |
شماره مجلد | ۳۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۳ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
آموزش از طریق متون درسی در اولویت اجرای برنامههای آموزشی است و کتاب درسی دانشگاهی نقشی انکارناپذیر در فرایند درسی و تحقق اهداف آموزشی دارد، به طوریکه بخشی از کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی با کیفیت کتاب درسی در ارتباط است. در دانشگاههای ایران برای آموزش فلسفه اسلامی عموماً از روشها و آثار سنتی استفاده میشود و تاکنون کتاب جدیدی متناسب با نیازهای دانشجو در این زمینه تدوین نشده است. درس فلسفه اسلامی یکی از دروس اختصاصی با دامنه وسیع در رشته فلسفه و حکمت اسلامی است، به گونهای که شمار واحدهای آن در برخی گرایشها تا 24 واحد درسی میرسد؛ بیشک تهیه متونی متناسب با نیازهای مخاطب گرهی از مشکلات این رشته را میگشاید و تحولی در اثربخشی بیشتر آن ایجاد مینماید. در این مقاله ضمن بازنمایی مشکلات آموزش فلسفه در ایران به بررسی معیارهای لازم متن درس فلسفه اسلامی خواهیم پرداخت.