نویسندگان | ملیحه صابری نجف آبادی |
---|---|
نشریه | تفکر و کودک |
شماره صفحات | ۷۵-۵۱ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
جهان امروز سریع تر از هر زمان دیگر در حال پیشرفت است. بنابراین بهره گیری از رویکردهای جدید آموزشی و به تبع آن رسانه های جدید، محیط ها ی ی ادگیری اشتیاق برانگیز و محتوای آموزشی فراتر از ساختارها ی موجود ، ضرور ی به نظر می رسد. این مقاله ضمن معرفی موز ههای تعاملی، که بازدیدکنندگان را فراگیرانی می داند که ازطریق تعامل با اشیای موجود در موزه به ساخت نظام دانشی خود کمک می کنند، به نسبت و رابطه آن با برنامه آموزش فلسفه به کودکان و اهداف و ارزش های مندرج در آن می پردازد. مقاله از این دیدگاه دفاع م یکند که مبنای نظری طراحی و ساخت این موزه ها دیدگاه ساختارگرایی و نظریه یادگیری اکتشافی بوده است. از نظر نگارنده، در جهان در حال تغییر و تحول امروز، فراگیران خود مشتاق اکتشاف و بازآفرینی اند. عرضه مفاهیم انتزاعی و منطقی از طریق بازی با دستگاه های تعاملی در محیطی متنوع، چندرسانه ای و شوق انگیز همه مخاطبان، به خصوص نسل جوان، را به تفکر خلاق و اندیشه منطقی وام ی دارد و در پرورش تفکر و روح ی هاستقلال طلبی، که از اهداف اصلی آموزش فلسفه به کودکان است، موثر است.
tags: یادگیری ساختارگرا ، یادگیری فعال ، موزه های تعاملی علم ، دستگاه های نمایشی تعاملی ، مهارت های فکری