نویسندگان | زهرا ابوالحسنی چیمه - مهتاب عضدانلو - وحیده شاه حسینی |
---|---|
نشریه | پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی |
شماره صفحات | ۲۲۵-۲۴۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی نقش مهارتهای تفکر انتقادی بر مهارت خواندن زبان انگلیسی زبانآموزان میپردازد. جهت سنجش فرضیة پژوهش دو گروه 29 نفره از زبانآموزان پایة اول دبیرستان، در یکی از دبیرستانهای دخترانة منطقة 12 تهران انتخاب شدند. برای گروه اول، طرح درس آموزش زبان انگلیسی با رویکرد تفکر انتقادی و کاربردشناسی، بر پایة گفتگو، به صورت کندوکاومحور و طی 20 جلسه، اجرا شد و گروه دوم تنها دورة آموزش زبان انگلیسی را گذراند. در این پژوهش، از روش پیمایش خرد با رویکرد کمی و تکنیک پرسشنامة بسته پاسخ و پرسشنامة باز پاسخ و نیز جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون اختلاف میانگینها و تحلیل محتوا استفاده شد. میانگین پیش آزمون و پس آزمون تفکر انتقادی و خواندن سطح بالای گروهی که دورة خواندن سطح بالا را گذراندند، در مقایسه با گروهی که تنها دورة آموزش زبان را گذراندند، با نسبت بیشتری ارتقاء یافته است. همچنین این گروه نسبت به گروه دوم توانستند در نوشته هایشان از اقلام کاربردشناسی مدنظر این پژوهش، بیشتر استفاده کنند.
tags: مهارت خواندن -تفکر انتقادی- کاربردشناسی- کندوکاو- محور گفت وگو